LOWA 100 vuotta - Uusi suunta

LOWA 100 vuotta - Uusi suunta

Tecnica ostaa LOWA:n

Vuodet 1992/1993 merkitsivät uuden aikakauden aamunkoittoa LOWA:ssa. Josef Lederer myi yrityksen italialaiselle Tecnicalle, ja Werner Riethmannista tuli yhtiön uusi toimitusjohtaja ja osakkeenomistaja.

Kevyt ja raskas

Sepp Lederer erosi johtotehtävistään vuonna 1988. Hänen ja Bertin poika Stefan liittyi sitten Bertin palvelukseen LOWA:n ylimpään johtoryhmään. Stefan kehitti uuden sukupolven kevyitä vuorikiipeilyjalkineita, jotka valloittivat markkinat muutamaa vuotta myöhemmin. Vaelluskengät kehitettiin lenkkarien ulkokäyttöön soveltuviksi kilpailijoiksi.

Sitä vastoin sesonkiliiketoiminnan talviosa, laskettelukengät, muuttui yhä raskaammaksi ja teknisemmiksi. Asiakkaat eivät ottaneet uusia malleja niin hyvin vastaan ​​kuin odotettiin. Myös sää vaikeutti monokauppaa: leudot, suhteellisen lumettomat talvet seurasivat peräkkäin. Helmikuussa 1990 mitattiin keskilämpötilan ennätys, 5,74 astetta, mikä on korkein Saksassa mitattu lämpötila sitten vuoden 1881.

 

Määritys

Kolmas Wagner-Lederer-sukupolvi ei nauttinut samasta kaupallisesta menestyksestä kuin edeltäjänsä. LOWA joutui taloudellisiin vaikeuksiin useiden virheellisten liiketoimintapäätösten ja markkinoiden muutosten seurauksena. Pankeilla oli jälleen kerran viimeinen sana yrityksen kohtalosta. Se oli aika, jolloin Werner Riethmann liittyi LOWA:an. Riethmann oli aiemmin toiminut sveitsiläisen kengänvalmistajan Raichlen toimitusjohtajana. Hän tunsi LOWAn ja Lederer-perheen. Vuonna 1992 Deutsche Bankin neuvottelukunta nimitti hänet yhtiön toimitusjohtajaksi.

Tästä mullistuksen ja elpymisen ajasta kerrotut tarinat kuulostavat toisinaan todellisilta seikkailuilta. Werner Riethmann muisteli sanomalehtihaastattelussa, että yrityksellä oli vuoria käyttämätöntä materiaalia varastoituna navetoihin ja autotalleihin. Hän sanoi käyttäneensä vain tätä materiaalivarastoa koko ensimmäisen vuoden aikana tuottaakseen kenkiä. LOWA:n myynti aloitettiin, kun hänen vuoden sopimus päättyi. 

 

Zanatta:n perhe ja Tecnica


Useat yritykset olivat kiinnostuneita kenkätehtaan ostamisesta. Lopulta ostajaksi nousi italialainen Tecnica. Perheyritys syntyi samaan aikaan ja samanlaisilla tuotelinjoilla kuin LOWA. Se aloitti toimintansa vuonna 1930 pienenä italialaisena suutarina ja kasvoi sieltä. Giancarlo Zanatta, nykyinen perheen vanhempi jäsen, oli työskennellyt oppipoikana isänsä työpajassa. Hänen veljensä ja hän laajensivat toimintaansa perustaakseen suuremman kenkätehtaan, joka valmisti vuorikiipeilysaappaat, laskettelusaappaat ja after ski -saappaat. Yritys saavutti kansainvälisen läpimurtonsa vuonna 1970 luomalla Moon Boots -saappaat. Nämä après ski -kengät, jotka on mallinnettu ensimmäisten kuussa olevien ihmisten raskaiden jalkineiden mukaan, ovat nykyään teollisen muotoilun klassikko, ja niitä on esillä museoissa, kuten Museum of Modern Art New Yorkissa.


LOWA:n enemmistöosuuden hankinta toi Tecnicalle tärkeän aseman Alppien kenkämarkkinoilla. Toinen LOWA:n osakkeenomistaja tästä ajasta oli Werner Riethmann, joka palasi yritykseen pian kaupan toteutumisen jälkeen ja aloitti s toisen uransa LOWA:ssa. Tecnican ja LOWA:n yhteistyö alkoi suotuisasti. Pitkäaikainen työntekijä muistelee mielellään yritysten ensimmäistä yhteistä juhlaa, LOWA:n 70-vuotisjuhlaa. "Se oli hienoa aikaa", hän sanoi. ”Paikallinen bändi Jetzendorfer Haus- und Hinterhofmusikanten esiintyi. Italialaiset liikekumppanimme pitivät siitä todella paljon. Muodostimme kongalinjan ja tanssimme salin läpi – vanhat ja nuoret, jetzendorfilaiset ja italialaiset – kaikki yhdessä. Tunnelma oli uskomaton.”

 

Enemmän LOWAA, vähemmän laskettelumonoja

Kaikesta huolimatta LOWA:n työntekijät ja Jetzendorfin kaupunki pysyivät epävarmoina hankinnan jälkeen. Mitä tulevaisuus tuo tullessaan? Pysyykö LOWA Jetzendorfissa? Muuttaako Tecnica tuotevalikoimaa?

 

LOWA:n uusi johtoryhmä paljasti pian suunnitelmansa: LOWA pysyisi alppijalkineiden valmistajana ja LOWA Jetzendorfissa. Siitä huolimatta LOWA laskettelumono segmentti siirrettiin Tecnicaan Italiaan. Monojen kehittäminen ja valmistus on monimutkainen ja kallis prosessi. Tästä syystä liiketoimintaryhmän ei ollut järkevää harjoittaa kahta mono-liiketoimintaa. Tecnica on valmistanut LOWA-suksikengät yli 10 vuoden ajan. Kengänvalmistus lopetettiin lopullisesti vuonna 2008.

Mutta LOWA vaelluskengät ottivat suuria harppauksia kohti menestystä. Slogan oli: LOWA "… yksinkertaisesti enemmän". Uudelleenjärjestelyt, investoinnit, uudet rakennukset ja tekniset parannukset johtivat yrityksen seuraavaan huippuun: miljoonan kenkäparin myyntiin vuonna 2000.

"Liitto italialaisten kanssa on paljon enemmän kuin pelkkä taloudellinen asia. Se on jotain, joka kulkee läpi yrityksen kaikilla tasoilla."
— Werner Riethmann | LOWA:n toimitusjohtaja



100 vuotta LOWAA

1992
-
LOWA:lla on suuria liiketoimintavaikeuksia. Werner Riethmannista tulee toimitusjohtaja. Lederer-perhe päättää myydä osuutensa.

1993
-
Italialainen Tecnica ostaa LOWA:n.

Se on konserni, jonka muita brändejä ovat Nordica, Rollerblade, Blizzard ja Moon Boot. LOWA:n prosessit optimoidaan ja monoliiketoiminta siirtyy Italiaan. Jetzendorf on edelleen LOWA vuorikiipeilysaappaat ja vaelluskengät paikka.

1997
-
Werner Riethmann ja hänen kehitystiiminsä saavuttavat läpimurron RENEGADE-mallilla.

Kengästä tulee bestseller. RENEGADE on edelleen myyntihitti ja klassikko.

2000
-
LOWA myy ensimmäistä kertaa miljoona paria kenkiä.

Yritys kasvaa ja rakentaa uusia tuotantorakennuksia. 15 neliömetrin myymälä, josta Lorenz Wagner aloitti, kehittyy nykyaikaiseksi tehtaaksi, jossa on tilaa 7 000 neliömetriä.

2003
-
LOWA ja Schöffel Sportbekleidung GmbH avaavat ensimmäisen Schöffel-LOWA-myymälän Frankfurtissa.

Yhteisyrityksessä hyödynnetään synergiaetuja, ja näiden kahden yrityksen tuotteet täydentävät toisiaan täydellisesti. Yli 36 muuta myymälää on avattu vuosien aikana Saksassa, Itävallassa ja Italiassa.

2010
-
LOWA saavuttaa seuraavan virstanpylvään. Kaksi miljoonaa paria kenkiä!

LOWA markkinoi tuotteitaan monissa maissa ympäri maailmaa – Euroopan lisäksi Yhdysvalloissa, Kiinassa ja Australiassa.

2015
-
"Made in Europe":

LOWA valmistaa kenkiään ympäri Eurooppaa tuotantokumppaneiden kanssa Slovakiassa, Bosniassa, Italiassa ja Kroatiassa.

2019
-
Alexander Nicolaista tulee toimitusjohtaja ja hän johtaa LOWA:a yhdessä Werner Riethmannin kanssa.

Samana vuonna LOWA ostaa pitkäaikaisen tuotantokumppaninsa Riko Sportin. Kehityspaikka Italiassa tunnetaan nimellä LOWA R&D ja tuotantotoiminta Slovakiassa nimellä LOWA Production. LOWA:ssa työskentelee nyt yli 2 000 ihmistä.

2023
-
LOWA viettää 100. syntymäpäiväänsä vuonna 2023 – ja se valmistaa yli 3 miljoonaa paria kenkiä.

Brändi on yksi tärkeimmistä korkealaatuisten ulkoilukenkien valmistajista maailmanlaajuisesti ja vie tuotteitaan 80 maahan.

Edellinen artikkeli Vaelluskenkien valinta
Seuraava artikkeli LOWA 100 vuotta - Seuraava sukupolvi