LOWA 100 vuotta - Seuraava sukupolvi

LOWA 100 vuotta - Seuraava sukupolvi

SEPP AND BERTI LEDERER

Hyvä ja huono onni kulkivat käsi kädessä, kun entinen oppipoika Josef Lederer, lempinimeltään Sepp, palasi LOWA:an. Yritys oli ajautunut taloudellisiin ongelmiin, ja yrityksen johtaja ja perustaja Lorenz Wagner oli kuollut. Samaan aikaan Sepp rakastui Berta Wagneriin ja meni naimisiin hänen kanssaan. Yhdessä Bertan veljen Josef Wagnerin kanssa uusi sukupolvi onnistui pelastamaan yrityksen ja tekemään siitä kansainvälisesti tunnetun ja menestyneen brändin.

Uusi nimi ja uudet kengät

Lorenz Wagner joutui järjestämään kenkätehtaan uudelleen toisen maailmansodan päätyttyä. Rakennukset ja koneet olivat edelleen paikoillaan. Mutta vuoristojalkaväen sotilaiden saappaita ei enää tarvittu, ja ranskalaiset sotavangit, jotka muodostivat suurimman osan LOWA:n työvoimasta, olivat palanneet kotiin.

Vaikka kenkien kysyntä oli sodan jälkeisinä vuosina kovaa, myös kilpailu oli kovaa. Wagnerin veljekset Weichsissä ja Vierkirchenissä kilpailivat muita kenkätehtaita vastaan ​​Münchenissä ja sen ympäristössä vakiinnuttaakseen paikkansa markkinoilla.

"Ilmtaler Sportschuhfabrik" joutui keksimään itsensä uudelleen, palkkaamaan työntekijöitä ja houkuttelemaan uusia asiakkaita. Lorenz Wagner loi LOWA-brändin käyttämällä kahden nimensä kahta ensimmäistä kirjainta. Ensimmäiset sodanjälkeisinä vuosina myydyt mallistot olivat erittäin laajat. LOWA valmisti yhä enemmän baijerilaisia ​​Haferl-kenkiä, vuorikiipeilysaappaita ja hiihtokenkiä sekä sandaaleja, kevyitä matalia kenkiä, after ski -saappaita ja turkistossuja.

 

 

Ongelmat liiketoiminnassa ilmestyvät

Materiaalista ja rahasta oli pulaa 1950-luvun alussa. Korean kriisi pahensi tilannetta. Nahasta, LOWA:n liiketoiminnan välttämättömästä materiaalista, oli pulaa, ja sen hinnat olivat erittäin korkeat. Lorenz Wagner osti valtavia määriä nahkaa.

Sepp Lederer puhui Wagnerin ostopäätösten syistä myöhemmin antamassaan haastattelussa: ”Muutama ovela liikemies käytti tilannetta hyväkseen ja sanoi: osta, osta! – hinta vain nousee! Kuusi kuukautta myöhemmin Korean kriisi oli ohi ja nahan hinnat putosivat. Tämä oli 1950/51. Eräänä päivänä emme saaneet pankista enempää rahaa palkkamme maksamiseen."
– LOWA joutui konkurssiin.

Tarvittiin suunnitelma kenkätehtaan pelastamiseksi. Onneksi Lorenz Wagnerilla oli juuri oikea mies ja oikea nainen jo yrityksessä. Hänen tyttärensä Berta (Berti) Wagner oli tässä vaiheessa LOWA:n kaupallinen johtaja. Sepp Lederer, joka oli äskettäin vapautettu vankeusleiristä, työskenteli kenkätehtaalla myymäläpäällikkönä. Sepp Lederer oli itse asiassa suunnitellut jäävänsä "vain vuodeksi". Mutta hän ei voinut hylätä yritystä tämän talouskriisin aikana. Hän ja hänen tuleva vaimonsa ottivat vastuun yrityksestä. Velkojat kehottivat LOWAa pääsemään sovintoon, mutta Sepp ja Berti onnistuivat neuvottelemaan heidän kanssaan moratoriosta eli maksujen viivästymisestä.

Se oli erittäin stressaavaa aikaa. Berti Lederer kertoi myöhemmin, että yritys joutui konkurssiin joka kuukausi ja sitä piti estää yhä uudelleen ja uudelleen. Mutta molemmat onnistuivat voittamaan haasteet – ja tapahtumat lähensivät Bertiä ja Seppiä. He menivät naimisiin 5. heinäkuuta 1952. Lorenz Wagner koki nämä dramaattiset tapahtumat elämänsä viimeisenä vuonna. Hän kuoli vuonna 1953 60-vuotiaana. Mutta LOWA ei ollut vielä poissa pelistä.

 

Berti Lederer muisteli tapahtumia vuosikymmeniä myöhemmin: ”Olin synnyttämässä, kun isäni kuoli huhtikuussa 1953. Kävelimme Seppan kanssa arkun takana matkalla hautausmaalle. Jetzendorfissa saamamme myötätunto valtasi meidät. Sepp painoi spontaanisti kättäni ja sanoi katsellessaan koko hautajaisiin osallistuvaa työtekijä porukkaa: Emme yksinkertaisesti voi sulkea yritystä. Se olisi viimeinen asia, jonka Lorenz olisi halunnut. Jatkamme!"

 


LOWA maailman korkeimmilla vuorilla

1950-luvun puoliväliin mennessä kriisi oli ohi. Myös yrityksen perustajan Josef Wagnerin poika liittyi LOWA:an. Hän valvoi tuotantotoimintaa ja siirtyi Sepp Ledererin kanssa johtamaan yritystä. Berti Lederer jatkoi myynnin valvontaa. Vuonna 1957 perheyrityksen toinen sukupolvi perusti kommandiittiyhtiön, LOWA KG:n. Sepp Lederer ja Josef Wagner ottavat yrityksen vastuulleen. Berti Lederer toimii osaomistajana. LOWA lopetti katu- ja Haferl-kenkien tuotannon ja keskittyi korkealaatuisten vuorikiipeily- ja laskettelujalkineiden valmistukseen. Ensimmäiset markkinointikampanjat toteutettiin. Painettiin esitteitä ja vierailtiin messuilla. Tuolloin LOWA teki itselleen mainetta varustamalla monia korkeiden vuorten tutkimusmatkailijoita. Kansainväliset vuorikiipeilijät vierailivat suutarin luona Baijerin kaupungissa Jetzendorfissa kysymässä yrityksen neuvoja ja tilaamassa mittatilaustyönä valmistettuja jalkineita. Alkoi "kiipeilyn ja hiihtokenkien" kulta-aika.

 

 

100 vuotta LOWAA

1952
-
LOWA kokee kriisin.

Korean konflikti saa nahan saatavuuden ja hintojen heilahtelemaan jyrkästi, ja yrityksen toiminta vaikeutuu. Entinen oppipoika Josef Lederer, joka oli tuolloin toimitusjohtaja, ja Lorenzin tytär Berta, myyntipäällikkö, pelastavat yrityksen. Josef ja Berta avioituvat 5. heinäkuuta.

1953
-
Yrityksen johtaja ja perustaja Lorenz Wagner on kuollut. Seuraava sukupolvi ottaa haltuunsa yrityksen johdon. 

Sepp ja Berta Lederer onnistuvat vakauttamaan kenkätehtaan taloudellisen tilanteen.

1957
-
LOWA KG on perustettu 13. helmikuuta
1957.

Josef Lederer ja hänen lankonsa Josef Wagner ottavat yrityksen vastuulleen. Berti Lederer toimii osaomistajana. Uusi markkinointistrategia: LOWA keskittyy yhteistyöhön kokeneiden vuorikiipeilijöiden kanssa ja toimittaa seuraavien vuosien aikana maailman korkeimpien vuorten tutkimusmatkoilla käytetyt varusteet.

1962
-
Kiipeily- ja laskettelukengät ovat hitti, ja LOWA jatkaa kasvuaan.

Tällä hetkellä yritys työllistää 95 henkilöä ja sen liikevaihto on noin 2,5 miljoonaa Saksan markkaa.

1970
-
Josef Lederer sijoittaa rohkeasti LOWA:n tulevaisuuteen.

Hankittuaan vulkanointijärjestelmän 1960-luvulla hän ostaa polyuretaanista valmistetun ruiskuvalukoneen laskettelukenkiä varten. Näin tehdessään hänestä tulee alan edelläkävijä. LOWA TOTAL tuodaan markkinoille.

1972
-
LOWA:n kehitystiimi tekee sitten seuraavan suuren menestyksensä.

Ilmatäytteisen ilmatyynyn avulla laskettelukengän sisäkengät voidaan säätää juuri käyttäjän jalkaan sopivaksi. Uudet saappaat on kastettu LOWA AIRiksi ja pysyy myydyimpien asemassa vuosia.

1977
-
LOWA laajentaa myyntiä Saksan ulkopuolelle.

25. lokakuuta 1977 Fritz Müller Interlakenista allekirjoittaa sopimuksen, joka on voimassa vielä tänäkin päivänä LOWA Switzerland on edelleen tytäryhtiö.

1982
-
Vuosi 1982 on vaelluskenkien vuosi.

TREKKER-mallilla LOWA lähtee uuteen maastoon. Menestyksen kera! Tästä lähtien vaelluskengät ovat olennainen osa mallistoa.

1983
-
LOWA työllistää yli 100 henkilöä Altmühlmünsterissä, Altmannsteinissa, Pirmasensissa ja Jetzendorfissa.

Yrityksen kengistä 20 prosenttia menee vientiin.

1988
-
Horisontissa näkyy seuraava sukupolvenvaihto LOWA:ssa.

Kun Josef Wagner jätti LOWA:n vuonna 1979, Josef Lederer eroaa tehtävästään ja siirtää ohjat pojalleen Stefan Ledererille. Stefan Lederer kehittää sitten vaelluskenkien ja kevyiden vaelluskenkien aluetta.

 

 

Edellinen artikkeli LOWA 100 vuotta - Uusi suunta
Seuraava artikkeli LOWA 100 vuotta - Kuinka kaikki alkoi?